Ostatni Klezmer Galicji

Wszyscy wiedzą, że Jacek Cygan jest znanym autorem niezliczonej ilości tekstów  popularnych piosenek i poetą. Ale niewielu wie, że pokusił się na napisanie dramatycznego dzieła, w którym opisał losy Leopolda Kozłowskiego – Kleinmana, polskiego muzyka, pianisty, kompozytora, dyrygenta i ostatniego żyjącego przedstawiciela autentycznych przedwojennych klezmerów w Polsce.
Read more

Maria Fołtyn – Ostatnie Pożegnanie

Od pogrzebu wielkiej śpiewaczki operowej Marii Fołtyn minęło kilka dni.

A jednak wydaje się, że ŚP. Maria Fołtyn jest wśród nas i jak zwykle z pasją opowiada o swoich artystycznych planach, wspomina dawne dzieje, cieszy się życiem, organizuje kolejny Festiwal Moniuszkowski.
Read more

Słowo o El Sistema

Tekst: Iwona Adamczak

Każda podróż zaczyna się od jednego kroku. Także muzyczna. W Wenezueli takim krokiem było utworzenie El Sistema, przez ekonomistę – wizjonera Jose Antonio Abreu. Idea była prosta – nauczyć dzieci z ubogich rodzin gry na instrumentach muzycznych, odciągając je tym samym od życia na ulicy, wyrwać je ze slumsów, wykształcić pewien rodzaj wrażliwości, który spowoduje, że pokochają muzykę, bardziej niż kulturę przemocy. Abreu założył, że w ciągu 3 tygodni można nauczyć każde dziecko podstaw grania na trąbce, czy skrzypcach, i zrobić to w taki sposób, aby samo zachęcone chciało nadal rozwijać w sobie tę pasję i dążyć do doskonałości. Teoretycznie niemożliwe, a jednak udało się! 
Read more

Jak nauczać języka muzyki?

Tekst: Iwona Adamczak

Dr Shinichi Suzuki

Dr Shinichi Suzuki

Dawno temu istniała teoria, że człowiek przychodzi na świat zupełnie głuchy, a narząd słuchu wykształca się w ciągu pierwszych 4 miesięcy życia… Dziś wiemy, że słuch rozwija się długo przed urodzeniem, w 24 tygodniu ciąży tworzy się aparat słuchowy i ośrodek słuchu. Od tego momentu słyszymy dźwięki.

Jest jednak istotna różnica między słyszeniem a słuchaniem. Pierwsze jest zależne od prawidłowo funkcjonującego narządu słuchu. Drugiego uczymy się, przez całe życie. Czy można nauczyć się muzyki posługując się tylko słuchem? Okazuje się, że można.

Na świecie istnieje szereg metod nauczania muzyki. Każda z nich różni się, ale wszystkie mają to samo zadanie – nauczyć jedynego uniwersalnego języka muzyki.
Read more

Walka z analfabetyzmem muzycznym

Tekst: Iwona Adamczak

Walka z analfabetyzmem muzycznym , to jak walka z wiatrakami, pomyślałam sobie stojąc ostatnio w dużym centrum handlowym. Nie odkryłam Ameryki, i nie przyszła mi do głowy taka myśl znikąd. Szukałam bezskutecznie zeszytu z pięciolinią do nauki i pisania nut. Myślisz, że znalazłam? Cóż, rozczaruję Cię. Mało, że zeszytów z pięciolinią nie było, to pani pracująca na tym dziale, kiedy poprosiłam ją o pomoc popatrzyła na mnie z wyrazem zdziwienia w oczach, i bezradni e rozkładając ręce powiedziała, że u nich na pewno takiego zeszytu nie dostanę. 

Mimo woli porównuję obecne czasy, do tych, kiedy sama byłam dzieckiem, świat ewoluował o lata świetlne, wszystko poszło do przodu, mamy komórki, komputery, wszechobecny Internet…
Read more

Wszystkich Świętych

Żal, że się za mało kochało
Że się myślało o sobie
Że się już nie zdążyło
Że było za późno

Ks. Jan Twardowski „Żal” [fragm.]

Wszystkich Świętych

Ks. Twardowski dużo pisał o śmierci i przemijaniu….
Read more

Konferencja Nowoczesna szkoła artystyczna

Metoda Lidii Bajkowskiej zapreznetowana na Konferencji „Nowoczesna szkoła artystyczna”, zorganizowana przez Centrum Edukacji Nauczycieli Szkolnictwa Artystycznego (CENSA) przy współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN). Konferencję otworzyła Seketarz Stanu MKiDN Monika Smoleń.
Read more

Melonik

Professor Bass - "Bajka o Piosence i nutkach"Aż trudno sobie wyobrazić, jak uroczy był kiedyś melonik. To szczyt gracji, elegancji. Każdy dżentelmen, który chciał wyglądać wytwornie obowiązkowo musiał nosić takie nakrycie głowy. Zresztą, był to wymóg tamtych czasów. W meloniki również ubrałam moich bajkowych bohaterów, profesora Wiolina i Profesora Basa.

Ciekawe co zrobilibyście, jakby piękny czarny melonik z 1910 roku, nie noszony, w idealnym stanie, w firmowym nieco sfatygowanym pudle na kapelusze, ale autentycznym i z napisami polskimi, rosyjskimi i niemieckimi, taki sam jak nosił Charlie Chaplin trafił w wasze ręce?
Read more

Uczestnictwo dzieci w kulturze muzycznej

Czynne uczestnictwo dzieci w kulturze muzycznej, dzięki której mogą rozwinąć swoje zdolności, uwrażliwić na sztukę, piękno, dobro ma potem wpływ na całe ich dorosłe życie. Dziś ludzie są muzycznie zaniedbani (to samo dotyczy też plastyki). Świadomość ludzi związana z dobroczynnym oddziaływaniem na nich muzyki jest znikoma. Nie możemy być niewrażliwi na muzykę. Muzyka to taka dziedzina, która łagodzi obyczaje, uwrażliwia na piękno i dobro, jest niezbędna w procesie wychowawczym dzieci i młodzieży, odciąga od złych nawyków i podnosi poziom kultury całego narodu.

Wszystkie dzieci powinny być objęte programem wychowania przez sztukę, gdyź kontakt z nią rozwija: duchowo, emocjonalnie i intelektualnie.
Read more

Warsztaty muzyczne w Samuelu

Nauczyciele w Polsce to również dawne pokolenia dzieci wykluczonych muzyczne, które skutecznie zniechęcane były do muzyki i do dziś większość z ich nie zna nut, pojęć muzycznych, nie rozumie odbioru muzyki poważnej, więc jakże ma uczyć owe pokolenia? 

Zastrzegam, że absolwenci wydziałów pedagogicznych uczelni muzycznych już nie mają takich problemów, ale ich jest procentowa garstka.. Ogół nauczycieli karmiony papką powstałą ze zlepek metodycznych, metod nie wywodzących się z naszych narodowych tradycji, ani z kultury salonu fortepianowego, nie potrafi przekazać właściwej wiedzy odnośnie nauki, np. grania z nut w oktawie, szczególnie w nauczaniu początkowym.
Read more

 
© 2010 - 2017 Lidia Bajkowska - Wszystie prawa zastrzeżone / All Rights Reserved