Homeschooling – Edukacja Domowa

Edukacja domowa czyli homeschooling, to uczenie dziecka w domu, przez własnych rodziców lub innych rodziców-nauczycieli. Dziecko kształcone w ten sposób często uczy się także poza domem, w większych grupach i może brać udział w niektórych lekcjach w szkołach państwowych.

Taka forma edukacji jest legalna między innymi w całych Stanach Zjednoczonych, Anglii, Australii, Portugalii, Chile czy Taiwanie, gdzie rodzice nie mają większego problemu prawnego, gdyż jest on zgodny z regulacjami rządowymi.

Na Węgrzech nauczanie domowe rozwija się znakomicie. W Czechach rząd oficjalnie uznał nauczanie domowe dla dzieci do 12 lat.
Read more

Pochód Trzylatków

Fortepian dla Polaków jest instrumentem narodowym, symbolem salonu romantycznego, symbolem geniuszu Fryderyka Chopina, największego naszego kompozytora, któremu nie było równych.

Fortepian, król wśród wszystkich instrumentów, jest nam Polakom, bardzo bliski. Mówi się, że Francja ma Wieżę Eiffla, Hiszpania Corridę, a Polska ma fortepian. Bez jego tonów nie można pokazać najmłodszym tonacji wesołej lub smutnej, dźwięków wysokich czy niskich.
Read more

Fortepian – Król wśród instrumentów

Steinway and Sons - Fortepian koncertowyŻaden z instrumentów perkusyjnych z orffowskiej walizki nie jest w stanie zastąpić bogactwa  fortepianu, które dla najmłodszych może być w zasięgu ręki. Na bębenkach nie zagra się muzyki smutnej (mollowej) czy wesołej (durowej), nie pokaże dźwięków wysokich czy niskich, bębenek ma dźwięk jak uderzenie młoteczka, jednolity, można jedynie grać na nim głośno i cicho, wystukiwać rytmy szybie i wolne. Jeśli dzieciom damy klucze do prawdziwego KRÓLESTWA MUZYKI i szansę, żeby zrozumiały i pokochały ten przedmiot, poznały prawa jakimi muzyka – najpiękniejsza ze sztuk pięknych, rządzi się – to pokochają ją.

Wystarczy, żeby poznały nuty –
litery muzyki Read more

Atsuko Seta

Przeczytałam, że do Polski przyjeżdża Atsuko Seta… Ta wybita japońska pianistka urodziła się w Osace w 1955r.

W 1977 ukończyła „Osaka Kyoiku University” w klasie fortepianu. W 1978r. ukończyła studia podyplomowe u argentyńskiego pianisty Edwarda Delgado, dzięki którym rozpoczęła się jej międzynarodowa kariera pianistyczna. W 1982r. odbyła Letnie Kursy Muzyczne w Wiedniu, ukończyła także kursy mistrzowskie w Sion ( Szwajcaria) u Friedricha Wilhelma Schnurra w 1991r., w 1995r. studiowała w Kyoto France Music Academy, a w 1996r. ukończyła kurs mistrzowski w Flaine International Music Academy we Francji.

Pianistka występuje w Europie, Azji i USA; często gości w Polsce, 1993r. zdobyła tytuł najlepszej solistki na Ogólnopolskim Konkursie Towarzystwa Muzycznego.
Read more

Kilka wspomnień z dzieciństwa

Zanim poszłam do szkoły muzycznej rodzice zapisali mnie do Ogniska, które wówczas mieściło w podwórku przy Nowym Świecie. Dziś nie ma już tej starej, warszawskiej kamienicy, ocalałej z pożogi wojennej. Dla mnie wtedy to był pałac, chociaż lekcje odbywały się w piwnicach zamienionych na ciemne klasy. Przez zapyziałe okienka nie dochodził tam nawet najmniejszy promyk słońca. Jak przez mgłę pamiętam: egzaminy, dyrektor Kawecką, popisy i ten najważniejszy koncert w Teatrze Polskim, gdzie grałam sonatinę Clementiego. Musiałam być mała, bo podstawiono mi krzesełko pod nogi, a moja mama długo przechowywała sukieneczkę z tamtego popisu i dziwiła się, że była tak mała jak dla lalki. Pamiętam, że organizowano kilka razy do roku popisy dzieciom z Ogniska Muzycznego w domach uczniów, którzy mieli duże metraże.

To były niezapomniane chwile…
Read more

Czasy Liceum Muzycznego

To był jeden z najważniejszych dni w moim życiu. Trzęsąc się ze strachu stanęłam przed gmachem Liceum Muzycznego w Warszawie.

– Pewnie nie zdam –  myślałam.
– Może zrezygnować i odebrać papiery?

O warszawskim Liceum Muzycznym mówiono, że to kuźnia talentów i dostać się do tej szkoły jest bardzo trudno.

– Przecież jestem tylko po czterech latach nauki fortepianu w Ognisku. Co z tego, że  przeskoczyłam rok i skończyłam PPSM na Krasińskiego. W sumie w szkole muzycznej, w której prowadzone są również zajęcia z zakresu szkoły ogólnokształcącej, byłam raptem dwa lata – rozmyślałam dalej.
Read more

Nocne rozmowy Bajkowska Kochler – Wywiad

Lidia Bajkowska – wracam do tego małego wirtuoza… gra bardzo porządnie, ma ładnie ustawiona rączkę, widać jak sobie wylicza pauzy ale najważniejsze, że zerka do chwilę w nuty :) widać, że ma je dobrze opanowane, skoro potrafi zagrać taki trudny utwór :)

Prawdopodobnie szykują tego brzdąca do zawodu muzyka… przed nim szkoły muzyczne wszystkich stopni :)

Agnieszka Kochler – A’propos zerkania w nuty :) nie rozumiem dlaczego w Polsce maluszki uczone są metodą beznutową. A może inaczej – skąd wzięło się tak głęboko zakorzenione przekonanie, że tak właśnie trzeba uczyć?


Read more

Porwanie Królewny Nutki – koncert

Przykład koncertu Lidii Bajkowskiej pt.

”Opowieść o królewnie nutce”

Na muzyczną część koncertu składają się utwory m.in. E. Griega, P. Czajkowskiego, S. Prokofiewa, R. Schumanna. Utwory zostały dobrane celowo, ponieważ muzyka programowa, jak żadna inna, silnie oddziaływuje na psychikę i wyobraźnię dziecka. Utwory te są dobitną ilustracją kontrastów muzycznych: forte – piano, dur – moll, tempo wolne – szybkie, dźwięki wysokie – niskie.

Kontrasty te ilustrują dramatyczną opowieść o losach królewny Nutki, ślicznej Celinki, którą porwała czarownica Fermata i przeniosła do krainy Czarownika Akorda.
Read more

Dlaczego uczyć dziecko słuchania muzyki klasycznej

Lidia BajkowskaZ generalnego punktu widzenia, muzyka może wprowadzać w doskonały nastrój, relaksować, albo wręcz odwrotnie -męczyć, czy wręcz irytować. Muzyka klasyczna ma natomiast wpływ pozytywny na samopoczucie, emocje, czy stan napięcia – odprężenia.

Ucho jest organem nie tylko do słyszenia i słuchania, a przede wszystkim organem, który naładowuje korę mózgową energią elektryczną. Owo dynamizowanie kory mózgowej poprzez dźwięki, niesie za sobą wiele niezwykle pozytywnych dla człowieka aspektów – m.in.: poprawę koncentracji uwagi, wzrost kreatywności, poprawę zapamiętywania, ułatwienie nauki czytania i pisania, podwyższenie motywacji, opóźnienie objawów zmęczenia mięśniowego
Read more

Janusz Korczak – pisarz, lekarz, wychowawca

Inauguracja Roku Janusza Korczaka rozpoczęła się w Warszawie, w Żydowskim Instytucie Historycznym, w czwartek 5 stycznia o godz. 18.00.

Pierwszy wykład, w ramach sześciomiesięcznego cyklu spotkań wygłosiła Krystyna Starczewska, dyrektorka zespołu szkół „Bednarska”. Krystyna Starczewska jest wybitną postacią polskiego szkolnictwa społecznego, innowatorką nawiązująca w teorii oraz praktyce do pedagogicznej myśli Janusza Korczaka, jednego z największych autorytetów moralnych ludzkości, takich jak Sokrates, Jan Henryk Pestalozzi, Mahatma Gandhi czy Albert Schweitzer. Sala była wypełniona po brzegi.
Read more

12
 
© 2010 - 2017 Lidia Bajkowska - Wszystie prawa zastrzeżone / All Rights Reserved