Konferencja Nowoczesna szkoła artystyczna

Metoda Lidii Bajkowskiej zapreznetowana na Konferencji „Nowoczesna szkoła artystyczna”, zorganizowana przez Centrum Edukacji Nauczycieli Szkolnictwa Artystycznego (CENSA) przy współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN). Konferencję otworzyła Seketarz Stanu MKiDN Monika Smoleń.
Read more

Melonik

Professor Bass - "Bajka o Piosence i nutkach"Aż trudno sobie wyobrazić, jak uroczy był kiedyś melonik. To szczyt gracji, elegancji. Każdy dżentelmen, który chciał wyglądać wytwornie obowiązkowo musiał nosić takie nakrycie głowy. Zresztą, był to wymóg tamtych czasów. W meloniki również ubrałam moich bajkowych bohaterów, profesora Wiolina i Profesora Basa.

Ciekawe co zrobilibyście, jakby piękny czarny melonik z 1910 roku, nie noszony, w idealnym stanie, w firmowym nieco sfatygowanym pudle na kapelusze, ale autentycznym i z napisami polskimi, rosyjskimi i niemieckimi, taki sam jak nosił Charlie Chaplin trafił w wasze ręce?
Read more

Uczestnictwo dzieci w kulturze muzycznej

Czynne uczestnictwo dzieci w kulturze muzycznej, dzięki której mogą rozwinąć swoje zdolności, uwrażliwić na sztukę, piękno, dobro ma potem wpływ na całe ich dorosłe życie. Dziś ludzie są muzycznie zaniedbani (to samo dotyczy też plastyki). Świadomość ludzi związana z dobroczynnym oddziaływaniem na nich muzyki jest znikoma. Nie możemy być niewrażliwi na muzykę. Muzyka to taka dziedzina, która łagodzi obyczaje, uwrażliwia na piękno i dobro, jest niezbędna w procesie wychowawczym dzieci i młodzieży, odciąga od złych nawyków i podnosi poziom kultury całego narodu.

Wszystkie dzieci powinny być objęte programem wychowania przez sztukę, gdyź kontakt z nią rozwija: duchowo, emocjonalnie i intelektualnie.
Read more

Warsztaty muzyczne w Samuelu

Nauczyciele w Polsce to również dawne pokolenia dzieci wykluczonych muzyczne, które skutecznie zniechęcane były do muzyki i do dziś większość z ich nie zna nut, pojęć muzycznych, nie rozumie odbioru muzyki poważnej, więc jakże ma uczyć owe pokolenia? 

Zastrzegam, że absolwenci wydziałów pedagogicznych uczelni muzycznych już nie mają takich problemów, ale ich jest procentowa garstka.. Ogół nauczycieli karmiony papką powstałą ze zlepek metodycznych, metod nie wywodzących się z naszych narodowych tradycji, ani z kultury salonu fortepianowego, nie potrafi przekazać właściwej wiedzy odnośnie nauki, np. grania z nut w oktawie, szczególnie w nauczaniu początkowym.
Read more

Mietek Szcześniak o Metodzie Bajkowskiej

pr24 logo2Dziś po raz dwunasty obchodzimy w Polsce Międzynarodowy Dzień Muzyki. Celem obchodów jest pokazanie wyjątkowości muzyki, dobra, jakie z niej płynie oraz promocji muzyków.

Międzynarodowy Dzień Muzyki powstał z inicjatywy Yehudiego Menuhina, prezydenta Międzynarodowej Rady Muzyki. W Polsce jest obchodzony od 2000 roku. Źródło:
Polskie Radio 24
.

Link do całej audycji Polskiego Radia z udziałem Mietka Szcześniaka:  Read more

Przeciwdziałanie analfabetyzmowi muzycznemu

Przeciwdziałanie analfabetyzmowi muzycznemu
Walka z wykluczeniem muzycznym

Fragment wypowiedzi Lidii Bajkowskiej podczas Konferencji CENSA i MKiDN „Nowoczesna szkoła artystyczna”:

Wszystkie dzieci uwielbiają bawić się przy muzyce, tańczyć i śpiewać, ale gdy pójdą do szkoły, dla większości lekcje muzyki stają się zmorą. Zaczynają muzykę nienawidzić, a nauka nut ”z powietrza”, jest dla nich traumą nie do pokonania. To fakt, któremu trudno zaprzeczyć. 

Dzieci są zmuszane do gry na flecie prostym, a przecież ich malutkie paluszki nie sięgają, żeby pokryć całkowicie otwory. Z instrumentu wydobywają się tylko piski i fałsze. Uczniowie dzięki fletom, psują sobie słuch i powtarzają w śpiewie usłyszane nieczyste dźwięki.
Read more

Poprzez zabawę w świat dźwięków

PolsieRadio PR24 logoAudycja Polskiego Radia PR24 z Lidią Bajkowską – 02.10.2012

Poprzez zabawę, personifikację lub skojarzenia dzieci mogą poznać i lepiej zrozumieć wyjątkowy świat dźwięków – w PR24 gościła Lidia Bajkowska, autorka wyjątkowej metody edukacji muzycznej.

Metoda Lidii Bajkowskiej jako jedyna na świecie pozwala dzieciom w pełni zrozumieć i pokochać świat muzyki. Dzieci nie rozpoczynają nauki muzyki od skomplikowanych podstaw, ale najpierw rozwijają swoją wrażliwość artystyczna i muzyczne zainteresowania.

Lidia Bajkowska w rozmowie z Jackiem Cholewińskim opowiadała, że jej szczególna metoda oparta jest na opowiadaniach, bajkach oraz zabawie.
Read more

Janusz Korczak – ikona pedagogiki zabawy

Fragment wypowiedzi Lidii Bajkowskiej podczas Konferencji „Nowoczesna szkoła artystyczna” (CENSA, MKiDN)

Pedagogiką zabawy fascynowałam się zawsze. Uważam, że bajkowe lekcje muzyki skorelowane z działaniami plastycznymi, ruchem, tańcem, śpiewem, ilustracją instrumentalną, dramą czy teatrem obrzędowym otwierają dzieciom bramy do całego królestwa dźwięków. Będą wtedy uczestniczyć w świadomej percepcji muzyki, świadomym jej odtwarzaniu i tworzeniu.

Read more

 
© 2010 - 2017 Lidia Bajkowska - Wszystie prawa zastrzeżone / All Rights Reserved