Muzyka, która zmieniła bieg historii

Międzynarodowy Konkus Pianistyczny im. Fryderyka Chopina

Międzynarodowy Konkus Pianistyczny im. Fryderyka Chopina – współczesne logo

Czasy po drugiej wojnie światowej były niełatwe, tak więc powrót do przedwojennych Konkursów Chopinowskich, najstarszych i najbardziej prestiżowych konkursów pianistycznych na świecie, u wielu Polaków w kraju i zagranicą budził radość i nadzieję. Wielu machało ręką na to, że twórczości i życiu Fryderyka Chopina przypisywano nową ideologię i mówiono absurdy, choćby takie, że Chopin miał pochodzenie robotniczo – chłopskie. 
Read more

Klucze do Królestwa Muzyki

Jeśli damy dzieciom klucze do prawdziwego królestwa muzyki, to damy im możliwości, żeby zrozumiały i pokochały świat i ludzi, żeby zobaczyły go innym, niż widzą go teraz. Te klucze są naszą szansą, naszą przyszłością.

7
W języku muzyki jest zaledwie 7 nut!

Wystarczy, żeby dzieci poznały siedem nut –
siedem liter muzyki, bo w tej sztuce nie ma ich więcej. Potrafiły zagrać każdą nutę i zapisać ją na pięciolinii.

Read more

Muzyka – nie tylko jako rozrywka

Nikogo nie muszę przekonywać, jakie efekty daje wychowanie przez sztukę i jak percepcja muzyki poważnej wpływa na rozwój człowieka. Muzyka klasyczna, np. Wolfganga Amadeusza Mozarta niesie za sobą wiele niezwykle pozytywnych dla człowieka aspektów takich jak: poprawa koncentracji, wzrost kreatywności, poprawa zapamiętywania, ułatwienie nauki czytania i pisania, podwyższenie motywacji, opóźnienie objawów zmęczenia, harmonizowanie napięcia mięśniowego, poprawę koordynacji ruchowej czy przeciwwagę dla depresji. Dlatego muzykę klasyczną zaczęto wykorzystywać do walki z takimi chorobami jak epilepsja, autyzm, dysleksja, zaburzenia emocjonalne, nadpobudliwość psychoruchowa (ADD i ADHD).
Read more

Jak to z lekcjami muzyki w PRL było i czy dzisiaj jest inaczej?

Jednym z celów wychowania dzieci i młodzieży w PRL było wychowanie społeczeństwa socjalistycznego. Podręczniki szkolne, głównie do historii, języka polskiego, muzyki, w tamtej epoce były narzędziami służącym do indoktrynacji dzieci i młodzieży. Programy wychowania muzycznego były specjalnie brane „pod lupę”. Tendencyjnie dobierano repertuar, w którym przeważały pieśni ideowe, jak:

„Na barykady, ludu roboczy, czerwony sztandar do góry wznieś…”.

Po okrągłym stole rynek podręczników otworzył się na nowe trendy. W podręcznikach do muzyki zaczęto zmieniać repertuar dotyczący pieśni i piosenek. Jednak same metody nauczania tego przedmiotu w szkołach nie zmieniły się w ogóle, jakby nie pozwolono nauczycielom na stworzenie własnych, twórczych kreacji.
Read more

 
© 2010 - 2017 Lidia Bajkowska - Wszystie prawa zastrzeżone / All Rights Reserved