Porwanie Królewny Nutki – koncert

Przykład koncertu Lidii Bajkowskiej pt.

”Opowieść o królewnie nutce”

Na muzyczną część koncertu składają się utwory m.in. E. Griega, P. Czajkowskiego, S. Prokofiewa, R. Schumanna. Utwory zostały dobrane celowo, ponieważ muzyka programowa, jak żadna inna, silnie oddziaływuje na psychikę i wyobraźnię dziecka. Utwory te są dobitną ilustracją kontrastów muzycznych: forte – piano, dur – moll, tempo wolne – szybkie, dźwięki wysokie – niskie.

Kontrasty te ilustrują dramatyczną opowieść o losach królewny Nutki, ślicznej Celinki, którą porwała czarownica Fermata i przeniosła do krainy Czarownika Akorda. Bohater o imieniu Akord raz bywa potworny (dysonanse), ale potrafi być również piękny (konsonanse). Lubi więzić nuty, trzyma je razem. Lecz teraz zakochuje się w Celince i postanawia się z nią ożenić. Fermata zaczyna rozumieć swój błąd. Spełniała do tej pory wszystkie zachcianki Akorda, ale tym razem o jedną za dużo. Rozpacza też dama Gama (matka wszystkich nutek), która nie może żyć bez jednej nuty, ale nie potrafi pomóc uwięzionej córce Celince. Dopiero dzielny Rycerz Pasaż pokonuje Akorda i uwalnia małą Celinkę. Szczęśliwe nuty urządzają bal, na który zapraszają wszystkie gamy i pasaże, wróżkę Pauzę, a nawet Akorda z Fermatą. Zapraszają też na scenę dzieci, które w czasie spektaklu przez nią się przewijają. A w czasie konkursu, który kończy koncert teatralny, dzieci odgadują ze słuchu: gamy, pasaże, akordy, fermaty, nuty i bezbłędnie rozpoznają kontrasty muzyczne w utworach, pokazują kładąc palec na ustach pauzy.

Połączenie muzyki z obrazem postaci, które zmieniają nieustannie swój kształt i ruch, ułatwia dziecku zrozumienie inspiracji i intencji twórczej kompozytora. W konsekwencji takie słuchanie muzyki doprowadza słuchacza do odkrycia przyjemności i radości z niej płynącej.

Przykłady muzyczne proponowanych kompozytorów:

Piotr Czajkowski – Jezioro Łabędzie, Akt II Nr 14.

 

Robert Schuman – Marzenie (Kinderszenen / Sceny dziecięce, op. 15)

 

Edward Grieg – Suita „Peer Gynt-Suite” Nr 1 op. 46

 

Siergiej Prokofjew – fragment bajki symfonicznej „Piotruś i Wilk” (Finał)

Zajęcia muzyczne dla dzieci z wykorzystaniem ww. przykładu / koncertu są elementem Metody edukacyjnej, opracowanej przez Lidię Bajkowską. Metoda ta jest głosem w dyskusji na ten temat, a zarazem konkretną propozycją nowej metody kształcenia muzycznego dzieci poprzez integrację muzyki, plastyki i teatru.

Zobacz również artykuł autora: 

Koncert teatralny – muzyczne kontrasty

Leave a Comment

*Required fields Please validate the required fields

*

*

1 + 5 =

 
© 2010 - 2017 Lidia Bajkowska - Wszystie prawa zastrzeżone / All Rights Reserved