Przedszkole ABC – artykuł o Bajce

Przedszkole ABC – artykuł o Bajce

Przedszkolne ABC - marzec 2015Artykuł pt. „Bajka o Piosence i nutkach” pochodzi z miesięcznika „Przedszkolne ABC” (nr 3, marzec 2015).

Jestem nauczycielką przedszkola. Każdego roku staram się zainteresować dzieci muzyką i rozwijać ich talenty. Chociaż nie skończyłam szkoły muzyczne, to zajęcia z muzyką i tańcem oraz zabawy przy akompaniamencie pianina zawsze lubiłam, a także chętnie prowadziłam. Nie jest to wcale proste, zwłaszcza w XXI wieku, kiedy to technika komputerowa, telewizja i internet zdominowały wiele dziedzin naszego życia.

Są różne metody poznawania muzyki. Najczęściej proponuję dzieciom te, które pobudzają do aktywności, wspierają rozwój i uczą przez zabawę. Do nich należī metoda aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss, zabawy muzyczno-ruchowe Agnieszki Loski czy metoda Orffa. Jest jeszcze jedna, o której chlałabym tutaj napisać szerzej: metoda Lidii Bajkowskiej.

W latach 90. ubiegłego wieku moje córki chciałby rozwijać swoje umiejętności muzyczne przez grę na keyboardzie, bo niestety w naszym małym mieszkaniu nie było miejsca na pianino. Nie znały wtedy nut, pauz ani innych muzycznych znaków, bez których trudno byłoby grać. Pierwsza lekcja z instrumentem rozpoczęła się od bajki. Trochę byłam zdziwiona, ale szybko zrozumiałam, jak prosto można wprowadzić dzieci w świat czarodziejskich dźwięków, ich obrazów i nauczyć nawet przedszkolaka podstaw oraz zasad muzycznych. Wtedy to nie była jeszcze metoda, tylko po prostu książka z bajką muzyczną pt. Bajka o Piosence i nutkach. Tak zaczęła się moja przygoda z koncepcją Lidii Bajkowskiej. Dziś z jej pomocą wprowadzam dzieci przedszkolne w bajkowy, trochę czarodziejski świat muzyki.

Bajka o Pisence i nutkach - największy polski bestseller (Lidia Bajkowska)Bajka o Piosence i nutkach to niewielkiego formatu książka, w której treści muzyczne przedstawione są w formie bajki. Piosenka to dziewczynka, która mieszka w domu na skraju muzycznego lasu. Razem z nią mieszka kotka Zwrotka i pies Refren. Piosenka zbiera w muzycznym lesie zamiast grzybów klawisze: czarne i białe, zanosi je w prezencie fortepianowi, któremu ktoś kiedyś zabrał wszystkie, więc stał teraz bezużyteczny. Piosenka słucha dźwięków muzycznego lasu i poznaje ich miejsce na pianinie. W książce znajdują się ilustracje obrazujące nastroje i charakter muzyki. Personifikacja nut, klucza wiolinowego i basowego, a nawet klawiatury pozwala na uruchomienie dziecięcej wyobraźni, szybkie kojarzenie faktów i obrazów oraz rozwijanie zainteresowania muzycznymi symbolami. Dzięki temu ciekawie można uczyć przedszkolaki nut i odpowiadających im dźwięków. Nutki to dzieci, które mają różne charaktery i wygląd zewnętrzny. Jest mała Celinka, niegrzeczna Danusia, śliczna Ewa, psotny Franek, rozmarzony Grześ, piegowata Ania – siostra Franka, Henio, który  che zostać królem. To wszystkie nutki, które trzeba znać, żeby grać na instrumentach.

Od 2 lat prowadzę kółko muzyczne, w którym uczestniczą chętne dzieci w wieku 3 – 6 lat. Chciałabym podzielić się tym, w jaki sposób wykorzystuję elementy metody Lidii Bajkowskiej. Celem zajęć jest zainteresowanie dzieci muzyką, również poważną, w sposób niekonwencjonalny, przez formy działalności muzycznej, takie jak:

  • zabawy ruchowe do słyszanej muzyki;
  • zabawy plastyczne – budowanie klawiatury, obrysowywanie dłoni i licznie palców, rysowanie charakteru słyszanej muzyki, rysowanie elementów na pięcioliniach oraz między nimi, czyli na polach;
  • poznawanie muzycznych określeń przez wyobrażenia, np. przedstawianie na obrazku smutnej melodii (moll) w postaci płaczącej Piosenki, której śniło się, że mole pogryzły jej ubrania; kiedy okazało się, że to był tylko sen, Piosenka  cieszy się, śpiewa, tańczy, co pokazano na kolejnym rysunku (dur); szybka muzyka to samolot, a wolno chodzi babcia Klawiatura: forte, czyli głośno, to obrazek burzy, a piano, czyli cicho, to piękny krajobraz po burzy;
  • poznawanie muzycznych znaków, a wśród nich sympatycznego profesora Basa i profesora Wiolina;
  • granie na instrumentach perkusyjnych, melodycznych, na etapie przedszkola są to dzwonki diatoniczne.

Dzieci (nie tylko z mojej grupy) bardzo lubią proponowane zajęcia, znają już wiele określeń muzycznych, same układają pięciolinię, a na niej nutki, grają rytmicznie na instrumentach perkusyjnych, próbują grać na dzwonkach na razie według kolorowych kropek czy narysowanych prostokątów, ale są już i takie, które grają według kolorowych nutek. Na koniec roku szkolnego zapraszamy rodziców na prezentację muzycznych umiejętności. Każdy przedszkolach otrzymuje dyplom i pamiątkowy medal.

Wskazówki Metodyczne do Bajki o Pisence i nutkach - książka metodyczna dla nauczycieli muzyki (Lidia Bajkowska)Wiele pomysłów oraz gotowe scenariusze zajęć prowadzonych tą metodą można znaleźć w opracowaniu Wskazówki metodyczne do “Bajki o Piosence i nutkach”. Zapraszam również na stronę internetową: www.lidiabajkowska.pl.

Warto powiedzieć kilka słów o autorce metody. Lidia Bajkowska w 1981 roku ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w ramach których otworzyła pierwszą w Polsce “zerówkę muzyczną”. Jest pianistką, wybitnym pedagogiem, pisarką, autorką książek metodycznych oraz muzycznych bajek i podręczników, prekursorką edukacji muzyczne dzieci przez pedagogikę zabawy Janusza Korczaka. Opracowała autorską metodę edukacyjną dla dzieci w wieku od 2,5 do 8 lat (przedszkola, klasy I – II), określaną do dziś jako metoda Lidii Bajkowskiej. Ułatwiła ona naukę rozumienia muzyki oraz w sposób wyjątkowo skuteczny uczy gry z nut na instrumentach muzycznych, a także wspiera inne metody edukacji muzycznej i artystycznej.

Za Bajkę o Piosence i nutkach Lidia Bajkowska otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki. Książka została wpisana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na listę podręczników. Objęta została również Funduszem Wspierania Literatury Polskiej i wpisana do jest na prestiżową listę Instytutu Książki. W 1994 r. Bajka o Piosence i nutkach za szczególne walory edukacyjne przyjazne każdemu dziecku, walory merytoryczne i metodyczne, literackie i graficzne została wyróżniona i sygnowana przez UNICEF wpisem do książki i znakiem graficznym. Była to pierwsza polska książka objęta honorowym patronatem UNICEF i pod ponad 20 lat jest jedynym podręcznikiem w Polsce z tak prestiżowym wyróżnieniem. Inne książki Lidii Bajkowskiej:

Krystyna Stachoń

Przedszkole nr 9 im. Pluszowego Misia w Tychach

 

Przedszkolne ABC logoArtykuł przedrukowany za zgodą redakcji.
Strona magazynu Przedszkolne ABC: www.przedszkolneabc.pl

 

W imieniu redakcji portalu LidiaBajkowska.pl pragniemy oświadczyć, że powyższy artykuł ukazał się w magazynie „Przedszkolne ABC” bez naszej wiedzy, naszego udziału lub jakiegokolwiek wsparcia. Nie mieliśmy wcześniejszych kontaktów z redakcją pisma, ani z autorką tego artykułu. Publikacja ta nie ma charakteru sponsorowanego. Jest ona potwierdzeniem, że Metoda Bajkowskiej od 1992 r. nieprzerwanie kształci kolejne już pokolenia dzieci w całej Polsce. 

 

Leave a Comment

*Required fields Please validate the required fields

*

*

three × two =

 
© 2010 - 2017 Lidia Bajkowska - Wszystie prawa zastrzeżone / All Rights Reserved