Metoda Lidii Bajkowskiej - część 3

Od początku powstawania metody, Autorka przyznała, że kieruje się Korczakowską Ideą – z której m. in. wyrosła pedagogika zabawy. Słynne cytaty: „Pozwólmy dzieciom błądzić i radośnie dążyć do poprawy”, czy inne: „Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” powinny być drogowskazami dla każdego nauczyciela w pracy z dziećmi. Niezmiernie cieszę się, że rok 2012 będzie Rokiem Korczakowskim. Edukacyjna droga, którą wskazywał ten wielki pedagog zawsze prowadziła do osiągnięcia celu i najlepszych rezultatów w wychowaniu i nauczaniu dzieci.

Metoda Lidii Bajkowskiej może być stosowana wspólnie z innymi metodami edukacji muzycznej (Dalcroze, Orff, Kolday, itp.). Stanowi ich doskonałe uzupełnienie, zapewniając w ten sposób znacznie szybsze rezultaty. Metoda ta jest też niezależna od podstaw programowych, które co jakiś czas zmieniane sa przez Miniesterstwo Edukacji lub Kultury i Dziedzictwa Narowego (dla szkół artystycznych).

Metoda edukacji muzycznej Lidii Bajkowskiej

Nuty oraz rozumienie muzyki sa podtawą każdej edukacji muzyczne i właśnie na tym koncentruje się Metoda Bajkowskiej, zapewniając naszybsze rezultaty w formie powszechnej – dla wszystkich dzieci (w przedszkolach, szkołach podstawowych, orgniskach muzycznych i szkołach muzycznych). Program zajęć Lidii Bajkowskiej krok po kroku zapewnia najmłodszym pozyskanie kompetencji w zrozumieniu muzyki, poznaniu alfabetu muzycznego w zakresie oktawy, umiejętności zagrania z nut na instrumencie klawiszowym (ewentualnie sztabkowym) prostych melodii.

Nauczanie Muzyki - Lidia Bajkowska

W programie szczegółowo opisane są zadania szkoły (przedszkola-zerówki) przygotowujące dziecko do edukacji muzycznej opartej na tej wspaniałej metodzie. Podane są cele kształcenia artystycznego, takie jak intelektualne, artystyczne i wychowawcze, oraz rozszerzona ich charakterystyka w rozdziałach wiadomości, umiejętności, postawy.

Podobnie opisane są standardy wymagań, które również dotyczą wiadomości, percepcji, umiejętności. Nauczanie muzyki od podstaw w zakresie czynnościowo – praktycznym oraz w zakresie pojęć i wiadomości to zdobywanie coraz większych kompetencji i pokonywanie kolejnych stopni trudności głównie poprzez zabawę, skojarzenia obrazowe, personifikację, działania plastyczne, ruchowo – rytmiczne, grę na instrumentach, śpiew, percepcję muzyki, działania dramowe. Cały zakres czynnościowo – praktyczny przedstawiony w programie obejmuje: odtwarzanie (a), tworzenie(b) i percepcję muzyki(c).

Przykład:

Rewelacyjne efekty Metody Muzycznej Lidii Bajkowskiej można zobaczyć na poniższym filmie. Ksawery mając zaledwie 2,5-roku potrawi grać na pianinie rozumiejąc najważniejsze Kontrasty Muzyczne oraz podstawowy zapis nutowy.

Nagranie do tego filmu zostało zarejestrowane na przełowmie kwietnia / maja 2012 r.

Metoda Lidii Bajkowskiej - część 4
Następna część opisu
 
© 2010 - 2017 Lidia Bajkowska - Wszystie prawa zastrzeżone / All Rights Reserved